Програмата в България
Пилотният етап на програмата „Умения за иновации“ в България изследва неразривната връзка между факторите учител, ученик, подход и технология.
В пилотния етап на програмата се включиха 4 училища:
ПМГ „Проф. Емануил Иванов”, гр. Кюстендил;
ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров”, гр. Хасково;
МГ „Акад. К. Попов”, гр. Пловдив;
138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“, гр. София.
ВИЗИЯ
Учениците да:
се ангажират и да се превърнат в активни участници в учебния процес;
получат не само силни академични и технически умения, но и разнообразен социален опит, който да насърчи развитието на креативност, нестандартно мислене, умения за работа в екип, критично мислене и други;
се подготвят за едно бъдеще, наситено с технологии, и уверени участници в променящия се пазар на труда.
Учителите:
Да се превърнат в лидери на технологични изживявания;
Да усвоят методиката на иновативното образование и да я прилагат и в свои ресурси и проекти;
Да овластят учениците с персонализиран подход и менторство.
Предизвикателства
Качественото прилагане на ресурсите и обучение на педагозите;
Адаптацията към технологиите и усвояването на нови дигитални умения както от учениците, така и от учителите;
Мотивирането на учениците да си взаимодействат, за да развият нужните социално-емоционалните умения.
Резултати от пилотната фаза на „Умения за иновации“
За да се установят резултатите от пилотния проект, бяха проведени анкетни проучвания, в които се включиха 73 ученици и 14 учители от училищата, обучавали се по програмата „Умения за иновации“.
Резултатите доказват променената роля на учителите в клас. 92,8 % от учителите смятат, че в хода на проектните дейности те са мотивирали своите ученици. По време на урока ролята им е била да разпределят класа в екипи (85,7%) и да помогнат на учениците да изпълнят проекта си (92,8%). Всички анкетирани виждат своята роля и в това да фасилитират и насочват учениците към групово генериране на идеи и намиране на иновативни решения.
Според учителите благодарение на обучението по програмата са се развили у учениците умения като:
Работа в екип (според 100% от учителите)
Програмиране и кодиране (64,3 %)
Алгоритмично мислене (85.7%)
Симулации и модели (78.57%)
Дизайнерско мислене (71.43%)
Като разлики между установения начин на обучение и програмата „Умения за иновации“, учителите посочват:
Развиват се иновативни умения. (според 85.7% от учителите)
Създава се съдържание от учениците. (78.57%)
Развиват се компетентности, които ще са полезни за бъдещото развитие на учениците. (71.34%)
Учениците работят на проектен принцип. (57.14%)
Учениците работят предимно в екип. (50 %)
При работа в клас учениците потвърждават променената роля на учителя, който предимно ги мотивира (63%) и насочва към групово генерираме на идеи (64,39%). В рамките на тази учебна дейност самите ученици са много активни: при изпълнението на задачите работят предимно в екип (71,34%), а своите Chromebook устройства са използвали най-вече за: създаване на съдържание, проект (91,79%); търсене на информация (според 86,31%); обработка на информация (82,2%).
Учениците са на мнение, че използването на иновативните технологии в час е помогнало за:
по-голям интерес към урока (според 60 ученика);
изучаването на теорията в урока (според 56 ученика);
повишена мотивация (според 45 ученика).
Прилагайки „Умения за иновации“, учениците сменят своята обичайна роля на обучаеми и се превръщат в създатели на съдържание, като работят по проекти (според 91,79% от анкетираните). След провеждане на програмата учениците са уверени в своите умения и компетентности, за които считат, че ще им бъдат полезни в бъдещата им професионална кариера и след завършване на училище:
Работа в екип (според 91,8% от учениците);
Програмиране и кодиране (78%);
Алгоритмично мислене (28,8%);
Дизайнерско мислене (23,3%).
Проведеното изследване показа, че философска основа на „Умения за иновации“ е конструктивизма и личностно ориентираната педагогика.
Резултатите от изследването показват, че обучението по програмата „Умения за иновации“ е практически ориентирано, повишава мотивацията за учене и допринася в голяма степен за развитие на умения у учениците.
Резултатите са и доказателство, че учебните ресурси на програмата на Intel® „Умения за иновации” са подходящи за училищата в България, които създават или надграждат своя STEM център!